Πριν από τέσσερα χρόνια, ο διδακτορικός φοιτητής του Πανεπιστημίου του Stanford Γιάννης Γιακουμής οραματίστηκε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο, όπου οι φοιτητές θα δημιουργούν με τον τρόπο που το κάνουν οι φοιτητές του Stanford.
Οπως καμία ιδέα που γεννιέται μέσα στα Πανεπιστήμια του Stanford και του Berkeley δεν πάει χαμένη, έτσι και η έμπνευση του Γιάννη Γιακουμή ενσαρκώθηκε στην πρωτοβουλία μιας μικρής ομάδας Ελλήνων αποφοίτων και φοιτητών των Πανεπιστημίων της Καλιφόρνιας, η οποία έγινε θεσμός.
Για τέταρτη συνεχή χρονιά η ομάδα ανακοίνωσε το Ακαδημαϊκό Ταξίδι στις ΗΠΑ – «Educational Trip US». Το ταξίδι απευθύνεται σε Ελληνες φοιτητές, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να επισκεφθούν δωρεάν κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα στις ΗΠΑ και να εφοδιαστούν με νέες ιδέες που, επιστρέφοντας, θα μπορέσουν να εφαρμόσουν και να αξιοποιήσουν στο δικό τους ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Αλλαγή νοοτροπίας
Βασικός στόχος της διοργανώτριας ομάδας είναι η αλλαγή νοοτροπίας στο ελληνικό σύστημα ανωτάτης εκπαίδευσης, μέσα από τους ίδιους τους φοιτητές και όχι από το ίδιο το πανεπιστήμιο. Οπως υποστηρίζουν, μέσα από αυτήν την επίσκεψη θέλουν να δείξουν στους Ελληνες φοιτητές μιαν άλλη πτυχή της αυτοοργάνωσης στα πανεπιστήμια, έξω από πολιτικά κόμματα και παρατάξεις: την εκτός πανεπιστημιακού προγράμματος αυτοοργάνωση σε ζητήματα που άπτονται των κοινών ακαδημαϊκών ενδιαφερόντων των φοιτητών για την περαιτέρω προώθηση του αντικειμένου τους, τη δημιουργία νέων ιδεών και τη διασύνδεση της σπουδής με την αγορά και την κοινωνία.
Οπως εξηγούν, για παράδειγμα, «η εταιρεία Hewlett – Packard δεν δημιουργήθηκε μέσα στο Πανεπιστήμιο του Stanford ούτε από κάποιον επιχειρηματία. Γεννήθηκε ακριβώς, από κάποιους φοιτητές του Stanford, φίλους με κοινά ενδιαφέροντα, οι οποίοι περνούσαν τον ελεύθερο χρόνο τους σε ένα γκαράζ».
Οι είκοσι Ελληνες φοιτητές που θα επιλεγούν από τη διοργανώτρια ομάδα για να συμμετέχουν στο «Educational Trip US» θα περάσουν μία εβδομάδα με τους διοργανωτές και με άλλους φοιτητές, θα επισκεφθούν τα πανεπιστήμια, θα παρακολουθήσουν μαθήματα και ομιλίες σχετικά με το αντικείμενό τους και θα μελετήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι φοιτητικές ομάδες αυτοοργανώνονται. Τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούν τα δικά τους projects, συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, διασυνδέονται με επιχειρήσεις και βρίσκουν χρηματοδότηση για τις ιδέες τους, βελτιώνοντας διαρκώς την ατομική και την ομαδική τους δραστηριότητα».
«Αγάπα το πανεπιστήμιό σου, για να σε αγαπήσει κι αυτό. Το πανεπιστήμιο είναι κάτι που σε χαρακτηρίζει και σε προσδιορίζει». Σύμφωνα με τους διοργανωτές, το Πανεπιστήμιο στις ΗΠΑ είναι οι φοιτητές του και οι δράσεις τους. Κατά μεγάλο βαθμό, οι καθηγητές διατηρούν ρόλο μέντορα, ενθαρρύνοντας και ενισχύοντας τη δραστηριότητα των ομάδων και των πρωτοβουλιών τους. «Ενας φοιτητής του Berkeley ή του MIT έχει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση από ένα φοιτητή του ελληνικού Πανεπιστημίου, παρά το γεγονός ότι οι ακαδημαϊκές γνώσεις που κατέχουν είναι ισάξιες.
Ωστόσο, μέσω των δραστηριοτήτων και των ομάδων όπου συμμετέχει, ο φοιτητής π.χ. του MIT ενθαρρύνεται αδιάκοπα από τους καθηγητές του, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και ρίσκα, δίχως να φοβάται την αποτυχία. Παράλληλα, παροτρύνεται στο ζήτημα της προσέγγισης επιχειρήσεων, για την άντληση κεφαλαίου. Μέσα από αυτό το σύστημα, ο Αμερικανός φοιτητής, πριν αποφοιτήσει, αποκτά άμεση σχέση με την πραγματική κοινωνία και την αγορά».
«Υπάρχουν πολλές διαφορές μεταξύ του ελληνικού και του αμερικανικού οικοσυστήματος πανεπιστημίων», εξηγούν οι διοργανωτές του ταξιδιού. «Ωστόσο, υπάρχουν κάποια μικρά πράγματα που μπορεί κάποιος να κάνει ώστε να βελτιώσει την εμπειρία του στο ελληνικό Πανεπιστήμιο και να ενισχύσει το μέλλον του». Το Educational Trip US έχει δώσει έμπνευση σε αρκετούς Ελληνες φοιτητές, ώστε να δουν το πανεπιστήμιο μέσα από διαφορετικό πρίσμα.
Ο «Κόμβος» είναι ένα πανελλαδικό δίκτυο, που δημιουργήθηκε από κάποιους φοιτητές μετά τη συμμετοχή τους στο ταξίδι. Ο ρόλος του είναι η συσπείρωση φοιτητών με κοινά ενδιαφέροντα και η δημιουργία ομάδων δραστηριοποίησης, στα πρότυπα του Stanford και του Berkeley. Η Source Lair είναι μία ομάδα πληροφορικής από το ΕΜΠ που εμπνεύστηκε επίσης από το Εκπαιδευτικό Ταξίδι και πλέον λαμβάνει μέρος σε διαγωνισμούς, έχοντας 10.000 χρήστες απ’ όλο τον κόσμο». Οπως τονίζουν τα μέλη της διοργάνωσης, «στόχος είναι η μεταφορά νέων ιδεών, που θα συνδράμουν στη δημιουργία ενός καλύτερου εκπαιδευτικού συστήματος και στη βελτίωση της σχέσης του φοιτητή με το πανεπιστήμιό του στην Ελλάδα. Θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα ότι οι νέοι πρέπει να πάρουν πρωτοβουλίες, να δοκιμάσουν και να αφιερωθούν σε αυτό που αγαπούν. Ενα από τα βασικότερα βήματα για την έξοδο της χώρας μας από την κρίση είναι η αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας στο εκπαιδευτικό μας σύστημα».
Στη φετινή διοργάνωση συμμετέχουν τα Πανεπιστήμια Stanford, Berkeley, ΜΙΤ και Georgia Tech. Το ταξίδι θα πραγματοποιηθεί στις 5-10 Απριλίου και τα έξοδα των αεροπορικών εισιτηρίων των συμμετεχόντων θα καλυφθούν από τη διοργάνωση. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της δικτύωσης, φοιτητές θα φιλοξενηθούν από τους διοργανωτές. Οσοι φοιτητές ενδιαφέρονται μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους στο http://useducationaltrip.blogspot.com μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου.
Ανταπόκριση από το Σαν Φρανσισκο της Δαφνης Ματζιαρακη για την καθημερινή