«Παίρνω ένα ποδήλατο και φεύγω για τ’ αδύνατο…»

0

pic-0-normΞαφνικά η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και άλλες ελληνικές πόλεις προσπαθούν να γίνουν… Κοπεγχάγη. «Παίρνω ένα ποδήλατο και φεύγω για τ’ αδύνατο», τραγουδούσε ο Κώστας Μακεδόνας, πράγμα που φαίνεται να γίνεται… πραγματικότητα σήμερα στους δρόμους. Γιατί η κρίση αύξησε μεν τους ποδηλάτες, δεν βελτιώθηκαν ωστόσο οι υποδομές για την ασφαλή κυκλοφορία τους. Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται ότι αρκετοί ανεβαίνουν στα ποδήλατα και κινούνται με τις κακές συνήθειες που είχαν ως οδηγοί αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών. Το αποτέλεσμα είναι να προκαλούνται κίνδυνοι τόσο για τους ίδιους όσο και για πεζούς και άλλους οδηγούς. Εμπειροι ποδηλάτες εξηγούν στα «ΝΕΑ» βασικούς κανόνες ασφαλούς ποδηλασίας. «Πόση εμπειρία έχω από οδήγηση και κίνηση σε λεωφόρο;». Αυτό είναι από τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να σκεφτούν κυρίως όσοι ξεκινούν τώρα να μετακινούνται με ποδήλατο στους δρόμους και στις λεωφόρους της Αθήνας και των άλλων πόλεων, λέει στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Δουβής, έμπειρος ποδηλάτης από την ομάδα Ποδηλάτες (www.podilates.gr). Οπως προσθέτει, «εάν οι ποδηλάτες δεν έχουν καμία οδηγική εμπειρία δεν θα πρέπει να βγουν κατευθείαν σε λεωφόρο. Θα πρέπει να αρχίσουν να ποδηλατούν πρώτα σε πιο ήσυχους δρόμους».

«Να είναι ορατοί». Μία από τις πιο βασικές οδηγίες που δίνουν οι ειδικοί και οι έμπειροι του πεταλιού είναι να φροντίζουν να είναι πάντα ορατοί στον δρόμο από τους άλλους οδηγούς. «Βεβαιωθείτε πάντα ότι θα σας δουν οι άλλοι», λέει ο Κώστας Δουβής. «Τα φώτα, κατά τις βραδινές ώρες, είναι απαραίτητα, ενώ ένα ανακλαστικό γιλέκο μπορεί επίσης να βοηθήσει». Στον βασικό εξοπλισμό ασφαλείας, βέβαια, οι νέοι ποδηλάτες δεν θα πρέπει να ξεχνούν και το κράνος. Από την πλευρά του ο συγκοινωνιολόγος – καθηγητής στη Σχολή Αγρονόμων Τοπογράφων ΕΜΠ Θάνος Βλαστός τονίζει πως ένας ποδηλάτης θα είναι περισσότερο ασφαλής αν βγει στον δρόμο με παρέα. «Πάντα, βέβαια, ο ένας πίσω από τον άλλον. Ετσι θα είναι μία πιο ορατή μάζα». Ο καθηγητής προσθέτει επίσης ότι καλό είναι οι ποδηλάτες να αποφεύγουν να κυκλοφορούν το βράδυ. «Το φως είναι περιορισμένο και επίσης τα αυτοκίνητα είναι λιγότερα και αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες». Τα ανοιχτόχρωμα ρούχα – ακόμη και την ημέρα – επίσης βοηθούν τους ποδηλάτες να είναι περισσότερο ορατοί, λέει ο κ. Βλαστός.
Οι πιο πολλοί ποδηλάτες γνωρίζουν ότι πρέπει να κινούνται στη δεξιά λωρίδα του δρόμου. Ωστόσο ο κ. Δουβής συνιστά να μη βρίσκονται τέρμα δεξιά. «Κι αυτό διότι πολλές φορές χρειάζεται να κάνουν έναν ελιγμό για να αποφύγουν κάτι. Και πρέπει να έχουν χώρο». Κατά τον κ. Βλαστό, βασικός κανόνας που πρέπει να ακολουθούν όσοι μετακινούνται με ποδήλατο στην πόλη είναι αυτός: «Πρέπει να θεωρούν ότι δεν έχουν πουθενά προτεραιότητα. Να μην έχουν καθόλου επιθετική οδήγηση. Να σταματούν σε κάθε διασταύρωση. Και να προσπαθούν να ελέγχουν τι γίνεται δίπλα τους – κυρίως αριστερά τους – και λίγο πίσω τους.
Μεγάλη προσοχή πρέπει να δείχνουν οι ποδηλάτες και στην κακή κατάσταση των δρόμων. «Οταν στρίβουμε δεν πατάμε φρένο, ειδικά όταν έχει χώμα κάτω», επισημαίνει ο κ. Βλαστός.
Και στα φανάρια πού να στέκονται οι ποδηλάτες;  Μία ασφαλής θέση, σύμφωνα με τον καθηγητή του Πολυτεχνείου, είναι μπροστά από τα αυτοκίνητα, ούτως ώστε να φαίνονται από τους οδηγούς, ή ανάμεσα σε δύο οχήματα.

Προσοχή στους πεζούς. Μπορεί τα ποδήλατα να μην είναι μηχανοκίνητα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να ανεβαίνουν  στα πεζοδρόμια. Οι ποδηλάτες οφείλουν να προσέχουν τους πεζούς, τονίζουν οι «βετεράνοι» του πεταλιού. Ο κ. Δουβής το απευθύνει και ως παράκληση στους νέους ποδηλάτες. «Σεβασμό στους πεζούς. Ειδικά πάνω σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους, όπου είμαστε φιλοξενούμενοι και όχι αφεντικά. Κάποτε οι ποδηλάτες στην Αθήνα ήταν ειδική πάστα ανθρώπου και σέβονταν ιδιαίτερα τους πεζούς. Καταλάβαιναν ότι οι πεζοί έχουν δικαίωμα στην άνεση και στην ασφάλεια. Τώρα κερδίσαμε σε μαζικότητα αλλά χάνεται σιγά σιγά αυτός ο χαρακτήρας».

Μάνος Χαραλαμπάκης

Προηγούμενο άρθροΤο Μάντσεστερ θρηνεί…(video-Ντοκιμαντέρ)
Επόμενο άρθροΗ “Ευρωπαία” νήσος Γουαδελούπη της Καραϊβικής…
Η εφημερίδα Fx-news, από το 2010 που ξεκίνησε ηλεκτρονικά και από το 2012 και σε έντυπη μηνιαία έκδοση, πρωτοστατεί στην ουσιαστική, αντικειμενική και άμεση ενημέρωση των δημοτών της Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας και όχι μόνο! Επίσημο Μέλος του E-MEDIA: A.M. 12548.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.