Δυο γραμμές υπάρχουν στο υπουργείο Οικονομικών αναφορικά με τη φορολόγηση των κενών και ξενοίκιαστων ακινήτων με τον υπό διαμόρφωση νέο ενιαίο φόρο.
Η μια γραμμή είναι η σκληρή που προβλέπει τη φορολόγηση των κενών ακινήτων, κατοικιών και επαγγελματικών, με το ενιαίο φόρο προκειμένου να πιεστούν οι ιδιοκτήτες τους για να ρίξουν τα ζητούμενα μισθώματα και τις τιμές στις οποίες είναι διατεθειμένοι να τα πουλήσουν και η δεύτερη που προβλέπει εκπτώσεις στη φορολόγησή τους.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών καλείται να λύσει έναν δυσεπίλυτο γρίφο. Θα πρέπει από τη μια ο νέος ενιαίος φόρος ακινήτων στον οποίο θα συγχωνευθεί ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας και το χαράτσι (ΕΕΤΗΔΕ) να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιος και από την άλλη θα πρέπει να εξασφαλίζει ότι κάθε χρόνο θα αποφέρει στο δημόσιο ταμείο το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 3,2 δισ ευρώ.
Όσον αφορά στα ξενοίκιαστα και κενά ακίνητα, η επίλυση αυτού του γρίφου είναι εξαιρετικά δύσκολη
. Τα τελευταία τρία χρόνια η ύφεση έχει επιφέρει ένα καταλυτικό χτύπημα στην αγορά ακινήτων. Λόγω της κατακόρυφης συρρίκνωσης του λιανεμπορίου και του κλάδου παροχής υπηρεσιών πολύ μεγάλος αριθμός εμπορικών ακινήτων (π.χ. γραφεία, καταστήματα) παραμένουν ξενοίκιαστα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις κατοικίες, κυρίως στις υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας, όπου η αποχώρηση των μεταναστών και η αναγκαστική επιστροφή πολλών νέων στην πατρική εστία έχει αφήσει χιλιάδες κατοικίες ξενοίκιαστες.
Τα παραπάνω ακίνητα, με βάση το σημερινό φορολογικό καθεστώς, επιβαρύνονται με Φόρο Ακίνητης Περιουσίας εφόσον η συνολική ακίνητη περιουσία του φορολογούμενου ξεπερνά το αφορολόγητο των 200.000 ευρώ. Δεν επιβαρύνουν, ωστόσο, τους ιδιοκτήτες τους με το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ) καθώς όταν είναι μη ηλεκτροδοτούμενα απαλλάσσονται.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι στο νέο φόρο δεν μπορεί να γίνει ο διαχωρισμός μεταξύ των ηλεκτροδοτούμενων και μη ηλεκτροδοτούμενων στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει να γίνονται πολύ έντονα διαβήματα από τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών. Επίσης, στο ΥΠΟΙΚ ανησυχούν και για τη δυσφορία και το πολιτικό κόστος που θα υπάρξει από τους μικρούς και μεσαίους ιδιοκτήτες οι οποίοι έχουν ξενοίκιαστα ακίνητα και θα κληθούν να πληρώσουν φόρο και για αυτά.
Το ότι θα πληρώσουν αδρά και για αυτά θα είναι αποτέλεσμα της σχεδιαζόμενης μείωσης του αφορολόγητου ορίου στο φόρο ακινήτων από τις 200.000 στις 50.000 ευρώ. Μάλιστα με δεδομένο ότι το εισπρακτικό αποτέλεσμα του νέου φόρου θα πρέπει να ανέλθει τουλάχιστον στα 3,2 δισ. ευρώ θεωρείται βέβαιο ότι και στα κενά και ξενοίκιαστα ακίνητα θα επιβληθεί τσουχτερός φόρος ακινήτων.
Στο ΥΠΟΙΚ εξετάζονται δυο επιλογές αναφορικά με τα ξενοίκιαστα και κενά ακίνητα. Η πρώτη είναι η σκληρή γραμμή που στοχεύει και στην εσωτερική υποτίμηση μέσω του περαιτέρω ξεφουσκώματος των τιμών στην κτηματαγορά. Η θεωρία που κρύβεται πίσω από αυτήν την επιλογή είναι ο ουσιαστικός εξαναγκασμός των ιδιοκτητών να ρίξουν τα ζητούμενα μισθώματα και τις τιμές για την πώληση των ακινήτων. Η δεύτερη λύση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι πιο ήπια και καλύπτει και τα αιτήματα των ιδιοκτητών ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ). Προβλέπει τη μείωση κατά 50% της αξίας των κενών ακινήτων η οποία θα προσμετράται για τον υπολογισμό του νέου φόρου ακινήτων. Ως κενά θα θεωρούνται τα ακίνητα τα οποία κατά το προηγούμενο έτος δεν ιδιοχρησιμοποιούνται και δεν αποφέρουν εισόδημα στους ιδιοκτήτες τους.
forologikanea.gr