Ελληνική υπογραφή έχει η νέα γενιά λογισμικού για «ευφυή», οικονομικά και «πράσινα» συστήματα πλοήγησης και μεταφοράς. Ενα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, που συντονίζεται από την Πάτρα, φτιάχνει τη βάση για την επόμενη γενιά ψηφιακών υπηρεσιών για φορητές συσκευές πλοήγησης, όπως τα GPS, και «ευφυή» κινητά τηλέφωνα, αναζητώντας παράλληλα τη βέλτιστη, ταχύτερη και πλέον «πράσινη» διαδρομή.
Το φιλόδοξο ερευνητικό πρόγραμμα eCompass (eCO-friendly urban Muti-modal route PlAnning Services for mobile uSers – «Φιλικές προς το περιβάλλον υπηρεσίες σχεδιασμού πολυτροπικών αστικών μεταφορών για χρήστες κινητών») συντονίζει και «τρέχει» η ομάδα του καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Χρήστου Ζαρολιάγκη. Οπως αναφέρει ο καθηγητής, το eCompass φιλοδοξεί να αναπτύξει καινοτομικές αλγοριθμικές μεθόδους και υπηρεσίες, με στόχο, μέσα από ψηφιακές κινητές εφαρμογές, να μειωθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση των μετακινήσεων στις μητροπολιτικές περιοχές.
Οπως σημειώνει ο κ. Ζαρολιάγκης, οι αλγόριθμοι της πειραματικής εφαρμογής ανατρέχουν στο σύνολο των κυκλοφοριακών δεδομένων μιας περιοχής, μαντεύοντας τα σημεία συμφόρησης και προτείνοντας στον οδηγό εναλλακτικές διαδρομές που θα αποδειχθούν πιο γρήγορες, θα οδηγήσουν σε λιγότερους ρύπους και εν τέλει θα προκαλέσουν μικρότερη συμφόρηση στην πόλη. Παράλληλα, το eCompass εξετάζει τον σχεδιασμό της βέλτιστης και πλέον οικολογικής διαδρομής και στα συστήματα των αστικών συγκοινωνιών. «Τα υπάρχοντα συστήματα πλοήγησης και οι εφαρμογές των smartphones δεν εξετάζουν την οικολογική διάσταση μετακινήσεων ή, αν το κάνουν, αυτό γίνεται αποσπασματικά» παρατηρεί ο καθηγητής.
Παράλληλα, όπως σημειώνει ο κ. Ζαρολιάγκης, καθότι η ζήτηση καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών είναι πολύ μεγάλη, το eCompass σχεδιάζεται με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε να μπορεί να αντλήσει δεδομένα και από τρίτες πηγές, με στόχο να εξυπηρετήσει τη βέλτιστη μετακίνηση και των τουριστών μέσα στο αστικό περιβάλλον, και μάλιστα παρέχοντάς τους χρηστικές και εξατομικευμένες πληροφορίες με τεχνολογικά «ευφυή» τρόπο. Μάλιστα, όπως παρατηρεί ο καθηγητής, τέτοιες εφαρμογές θα έχουν πεδίον δόξης λαμπρόν στις αναδυόμενες οικονομίες, οι οποίες κατά κανόνα διαθέτουν «χαοτικά» αστικά συστήματα μεταφοράς.
Το πρόγραμμα διανύει τον δεύτερό του χρόνο. Προηγήθηκε επίπονη εργασία κατά τη διάρκεια της οποίας αναλύθηκαν οι απαιτήσεις των πολιτών που κινούνται καθημερινά στις μεγάλες πόλεις, διερευνήθηκαν νέες μέθοδοι για την παροχή καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών, ετοιμάστηκαν οι προδιαγραφές της αρχιτεκτονικής του συστήματος και δημιουργήθηκε μια βάση δεδομένων αστικών μετακινήσεων για την οποία επελέγη πιλοτικά το Βερολίνο.
«Ηδη στήνουμε το πιλοτικό πρόγραμμα στο Βερολίνο, δοκιμάζοντας τους αλγορίθμους και ενσωματώνοντάς τους σε προηγμένα συστήματα πλοήγησης» σημειώνει ο καθηγητής και υπογραμμίζει ότι «τα πρώτα σημάδια είναι ενθαρρυντικά». Στο τρίτο έτος του προγράμματος στόχος θα είναι οι ψηφιακές υπηρεσίες του eCompass να δοκιμαστούν από τους πραγματικούς χρήστες μέσα από ένα ευρύ πιλοτικό πρόγραμμα που θα «τρέξει» στη γερμανική πρωτεύουσα.
Πέραν της ομάδας του κ. Ζαρολιάγκη, στο eCompass συμμετέχουν το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας (ΕΤΗΖ), το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καρλσρούης (ΚΙΤ) και οι ξένες εταιρείες TomTom και PTV Group, οι οποίες εξειδικεύονται στην παροχή υπηρεσιών δρομολόγησης αγαθών και οχημάτων.