Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2000… Οι δείκτες των ηλεκτρονικών ρολογιών καρφωμένοι στις 22:15… Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Εξπρές Σάμινα», που εκτελούσε την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος και τελικό προορισμό τους Λειψούς, με 533 επιβαίνοντες, βυθίζεται έξω από το λιμάνι της Πάρου!!!
Το δρομολόγιο που εκτελέστηκε εκείνο το βράδυ είχε ως κατάληξη μία από τις σοβαρότερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα με 81 νεκρούς, την δεύτερη μεγαλύτερη μετά το ναυάγιο του οχηματαγωγού «Ηράκλειον», στις 7 Δεκεμβρίου 1966 στη θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας στο Μυρτώο Πέλαγος.
Εκείνο, το μοιραίο βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από τον λιμένα του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιποι 61 το πλήρωμα. Περί ώρα 22.12 ενώ το πλοίο πλησιάζει να προσεγγίσει τον λιμένα της Παροικιάς, με ανέμους 8 μποφόρ, 2 μίλια ανοικτά της Πάρου, προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευσταθείας, το νερό να κατακλύσει το μηχανοστάσιο του πλοίου, παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά 25 λεπτά να βυθιστεί.
Μεγάλος πανικός προκλήθηκε στους επιβαίνοντες λόγω της συσκότισης που προκλήθηκε στο πλοίο από ηλεκτρική βλάβη καθώς δεν λειτούργησε ούτε η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια, αλλά και από την απουσία ειδοποίησης της σειρήνας έκτακτης ανάγκης, αλλά και της σχετικής ενημέρωσης από τα φορητά μεγάφωνα του πλοίου, με πολλούς από αυτούς να πηδούν στη θάλασσα!!!
Η έκτακτη είδηση που μεταδίδουν τα ΜΜΕ μοιάζει απίστευτη: «Το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Εξπρές Σάμινα» βυθίστηκε ανοιχτά της Πάρου, παρασύροντας στο βυθό άγνωστο, μέχρι στιγμής, αριθμό ανθρώπων». Από εκείνη τη στιγμή, οι πληροφορίες είναι καταιγιστικές, επισκιάζοντας, δυστυχώς, τη μόνη έως τότε επικαιρότητα που ήταν αθλητική (Αμβούργο-Παναθηναϊκός 0-1 για το Τσάμπιονς Λιγκ).
Μετά από αρκετή ώρα το Λιμεναρχείο Πάρου διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο του ναυαγίου με πρώτους να φτάνουν στο σημείο του ναυαγίου οι ψαράδες, ενώ στη στην συνέχεια και σκάφη του Λιμενικού και βρετανικά πολεμικά που συμμετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ. Μέρος των διασωθέντων μεταφέρθηκαν στο Κέντρο Υγείας της Πάρου. Ο λιμενάρχης Πάρου, ο Δημήτρης Μάλαμας, έχασε τη ζωή του το ίδιο βράδυ από το άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια της επιχείρησης για τη διάσωση των ναυαγών.
Με το πρώτο φως της ημέρας αποκαλύπτεται το μέγεθος της ναυτικής τραγωδίας… Πολλοί επιβάτες κατηγόρησαν το πλήρωμα για αδιαφορία, αρκετοί μίλησαν για τις προδιαγραφές του Σάμινα που δε θα έπρεπε πια να εκτελεί δρομολόγια, αλλά και για τις ευθύνες του πλοίαρχου και υποπλοίαρχου.
Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννάκης καταδικάστηκε σε κάθειρξη 12 ετών για τα εγκλήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, της σωματικής βλάβης από αμέλεια και της διατάραξης της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενδεχόμενο δόλο. Μαζί με τον Γιαννάκη καταδικάστηκε και ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Ψυχογιός σε κάθειρξη 12 ετών και 10 μηνών.
Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μinoan Flying Dolphins, Παντελής Σφηνιάς, μη αντέχοντας το βάρος της τραγωδίας και της πίεσης που του ασκήθηκε έδωσε τέλος στη ζωή του πέφτοντας από τον έκτο όροφο του κτιρίου της εταιρείας στην Ακτή Κονδύλη.
Από τότε μέχρι σήμερα, πολλά έχουν αλλάξει. Τα πλοία είναι πιο σύγχρονα και οι έλεγχοι ιδιαίτερα στα σωστικά μέσα, πιο σχολαστικοί. Τα αναπάντητα, όμως, «γιατί» παραμένουν μέχρι και σήμερα. Δεκατρία χρόνια μετά, με το κουφάρι του πλοίου να παραμένει στον βυθό του Αιγαίου και με τους συγγενείς των θυμάτων να μην έχουν ξεχάσει τα αγαπημένα τους πρόσωπα και τα όσα συνέβησαν εκείνο το μοιραίο βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000.