Ισόγειο εκλογικό κέντρο σε προβεβλημένο σημείο στο εμπορικό κέντρο της πόλης...
…στόχος – όνειρο απατηλό για τους περισσότερους υποψηφίους δημάρχους στις προηγούμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, τώρα μπορεί εύκολα να επιτευχθεί. «Με τόσα κλειστά καταστήματα σε όλους τους εμπορικούς δρόμους, βρίσκεις με χαμηλό αντίτιμο “μαγαζί γωνία”», λέει υπεύθυνος εκστρατείας υποψηφίου δημάρχου πόλης της περιφέρειας «μεσαίου» πληθυσμού. Από την άλλη, αν και το κόστος που καλείται να καταβάλει ένας υποψήφιος διεκδικώντας τον δημαρχιακό θώκο σε σχέση με το παρελθόν έχει κατακρημνιστεί, το «σπορ» της υποψηφιότητας παραμένει ακριβό. Δήμαρχοι και υπεύθυνοι επικοινωνίας μιλούν ανωνύμως, όπως διευκρίνισαν σε όλους τους τόνους, για τα ποσά που διακινούνται λίγο πριν από τις εκλογές.
«Από 50.000 ευρώ και άνω πρέπει να διαθέτει υποψήφιος δήμαρχος σε δήμο μεσαίου πληθυσμού που θέλει να έχει σοβαρές ελπίδες», αναφέρει υπεύθυνος χάραξης στρατηγικής. «Μια έρευνα για να χαράξεις στη συνέχεια τη στρατηγική του υποψηφίου που έχεις αναλάβει κοστίζει περίπου 10.000». Εκλογικό κέντρο, φυλλάδια, κάρτες, διαφήμιση, συγκεντρώσεις φίλων, κεράσματα, είναι μόνο μερικά από τα, εκ των ων ουκ άνευ, της προεκλογικής εκστρατείας.
«Βέβαια, αν σκεφτεί κανείς ότι κάποιοι έδιναν παλαιότερα 30.000 ευρώ για μια φωτογράφιση με… ανεμιστήρα, καταλαβαίνει ότι οι τιμές έχουν πέσει», συμπληρώνει. Χαρακτηριστικά, υποψήφιος δήμαρχος που κατεβαίνει ως ανεξάρτητος σε έναν από τους μεγαλύτερους δήμους της Αττικής κατάφερε να μειώσει την αμοιβή του συμβούλου επικοινωνίας που προσέλαβε από 15.000 σε 6.000 ευρώ.
Οσο για τους περιορισμούς που θέτει η νομοθεσία (εγκύκλιος του υπ. Εσωτερικών στις 14 Μαρτίου 2014) στις εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων των αυτοδιοικητικών εκλογών, όπως οι άνθρωποι της αγοράς αναφέρουν, είναι εύκολο να υπερκεραστούν. Κατ’ αρχάς, οι περιορισμοί ισχύουν για την προεκλογική περίοδο, μπορείς όμως να κόψεις τιμολόγιο για πριν ή μετά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Εφόσον, βέβαια, κόψεις. Γιατί ποιος θα ελέγξει αν τύπωσες 100 φυλλάδια ή 100.000;
«Πολλοί υποψήφιοι σε αυτήν την εκλογική αναμέτρηση έχουν επιλέξει να ρίξουν το βάρος στα social media ή στο Ιντερνετ. Αυτή η αγορά δεν ελέγχεται εύκολα και μεγάλα ποσά διακινούνται χωρίς αποδεικτικά», τονίζει στέλεχος διαφημιστικής εταιρείας. Με 500-1.000 ευρώ μπορείς να εξασφαλίσεις πληρωμένη ειδησούλα σε δημοφιλές site, η οποία σε χρόνο-ρεκόρ θα γίνει «αεροπλανάκι», θα αναδημοσιευθεί, δηλαδή, σε άλλα site και blog, εξασφαλίζοντας αναγνωρισιμότητα στον υποψήφιο. Ακόμη καλύτερα, μπορείς να εξασφαλίσεις τις υπηρεσίες του Διαδικτύου χωρίς να φαίνεται ότι έχεις κάνει προεκλογικές δαπάνες. Για παράδειγμα, baner με την εικόνα του υποψηφίου σε δημοφιλή sites. Επίσης, έναντι αδράς αμοιβής εξασφαλίζεις ότι όποιος αναζητάει μια συγκεκριμένη πόλη στο Ιντερνετ θα βρίσκει ως πρώτη επιλογή συγκεκριμένο υποψήφιο.
Σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι σε αυτές τις εκλογές στήνουν σελίδα στο facebook και πολλούς θα τους εντοπίσεις στο twitter. Οι περισσότεροι το κάνουν μόνοι τους ή με τη βοήθεια ενός φίλου. «Αν όμως απευθυνθείς σε ειδικό που θα στήσει και παράλληλα θα χειρίζεται τον λογαριασμό σου, πρέπει να είσαι διατεθειμένος να ξοδέψεις τουλάχιστον 5.000 ευρώ», τονίζει υπεύθυνος επικοινωνίας. Δεν θα κάνατε «κλικ» σε μία δήλωση που έχει συγκεντρώσει χιλιάδες like; Ψεύτικα προφίλ στο facebook «προσφέρουν» πολλαπλά like, έναντι αμοιβής βέβαια. Παράνομο μεν, αποδοτικό δε.
Πεδίον δόξης λαμπρόν για έξοδα χωρίς όριο, τα κεράσματα παίζουν σημαντικό ρόλο στις αυτοδιοικητικές εκλογές, ειδικά στην επαρχία. «Ευτυχώς, η κρίση έχει μειώσει τις “απαιτήσεις” των ψηφοφόρων. Δεν θέλουν πλέον τραπεζώματα, με ένα καφεδάκι είσαι αρχηγός», λέει υποψήφιος δήμαρχος. Με 2.000 – 3.000 ευρώ μπορείς να εξασφαλίσεις προβολή από τα τοπικά μέσα (συνηθίζεται ο «καναλάρχης» της πόλης να διαθέτει και εφημερίδα και ραδιόφωνο, οπότε αγοράζεις συνολικό πακέτο).