Δεν χρειαζόμαστε internet. Αυτά είναι ξεπερασμένες, μικροαστικές συνήθειες… Από εδώ και πέρα «σήματα καπνού και σε 30-40 χρόνια να αρχίσουμε να σκαλίζουμε σε μαρμάρινες πλάκες, και πολύ μας είναι. Η κυβέρνηση αποφάσισε, λοιπόν, να φορολογήσει με 20% τις διαφημίσεις στο ελληνικό internet. Με άλλα λόγια αποφάσισε να βάλει λουκέτο στα ενημερωτικά sites και κυρίως στα τοπικά που ζουν αποκλειστικά με διαφημίσεις τοπικών μικρομάγαζων…
Μην μας πουν ότι το κάνουν αυτό για να συγκεντρώσουν έσοδα! Η επιβολή ενός τέτοιου φόρου σημαίνει στην πραγματικότητα λουκέτο και ανεργία για εκατοντάδες εργαζόμενους. Για να καταλάβουν όλοι την ουσία της υπόθεσης, η διαφήμιση των ελληνικών επιχειρήσεων στο Internet αφορά κατά 20% τα ελληνικά sites και κατά 80% την Google! Δηλαδή οι ελληνικές επιχειρήσεις διαφημίζονται κατά 80% στο Google, το οποίο δεν πληρώνει καν φόρο επί των κερδών του στο ελληνικό δημόσιο, και κατά κατά 20% σε ελληνικές ιστοσελίδες. Κι ενώ σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο αναζητούν τρόπους για να αντιμετωπίσουν την δεσπόζουσα θέση της Google, στην Ελλάδα κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Εκτός κι αν ο σκοπός τους είναι ένα αυστηρά ελεγχόμενο περιβάλλον στον χώρο της ενημέρωσης…
Με το νέο νομοσχέδιο, όχι μόνο δεν θα καταφέρουν να εισπράξουν σημαντικά ποσά, αλλά θα δημιουργήσουν ένα ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε όσα websites έχουν ως βάση την Ελλάδα. Η διαφήμιση σε αυτά θα είναι de facto ακριβότερη. Για επιχειρήσεις που βασίζουν τη βιωσιμότητά τους μόνο στα διαφημιστικά έσοδα, κάτι τέτοιο ισοδυναμεί με εκτέλεση…
Οι συνέπειες είναι προφανείς. Η νέα απόπειρα «ρύθμισης», θα οδηγήσει σε μαζική φορολογική μετανάστευση όσους μπορούν να αντέξουν το κόστος λειτουργίας και σε λουκέτο όλους τους υπόλοιπους. Το αποτέλεσμα ουσιαστικά θα είναι ακριβώς το αντίθετο από το επιδιωκόμενο. Τα έσοδα του κράτους από τις διαφημίσεις στο internet σχεδόν θα μηδενιστούν. Θα φορολογούνται σε χώρες με χαμηλότερους συντελεστές ή σε φορολογικούς παραδείσους.
Η οικονομική δυσπραγία που θα επιφέρει στις επιχειρήσεις του κλάδου μια τέτοια εξέλιξη, προφανώς θα οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας. Μάλιστα πρόκειται για εργαζομένους που λόγω έλλειψης θεσμικού πλαισίου σε πολλές περιπτώσεις στερούνται ουσιαστικά ασφαλιστικά δικαιώματα και πρακτικά θα μείνουν στο δρόμο.
Η ελληνική αγορά των media στο internet είναι προφανώς άναρχη και στερείται θεσμικού πλαισίου. Πρόκειται όμως για το πιο ζωντανό κομμάτι της ενημέρωσης που χρησιμοποιούν σχεδόν οι πάντες για όλες τις ανάγκες ενημέρωσης. Η χώρα μας πέτυχε από ουραγός στη χρήση των νέων μέσων, να πλησιάσει και να ξεπεράσει τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους. Αυτό που χρειάζεται, δεν είναι μεσοβέζικες λύσεις και πρακτικές τύπου «στου κασίδη το κεφάλι». Χρειάζεται ένα σχέδιο που να εξορθολογήσει τη λειτουργία και να θέσει στο μέτρο του δυνατού κανόνες σε όλους. Εγχώριους και ξένους που μετέχουν στην ελληνική αγορά. Όσοι φόροι πρέπει να πληρωθούν, θα πρέπει να πληρωθούν. Ισότιμα όμως, διαφανώς και με βασικό στόχο τη βιωσιμότητα.