Ο κεντροδεξιός πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εστέν, ένας από τους αρχιτέκτονες της εισδοχής της Ελλάδας στην ΕΕ—τότε ΕΟΚ—το 1981, πρότεινε σε μια συνέντευξή του που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα να “τεθεί η Ελλάδα εκτός της ευρωζώνης” μετά τη νίκη του “όχι” στο δημοψήφισμα της Κυριακής.
“Πρέπει να τεθεί η Ελλάδα εκτός της ευρωζώνης”, διότι οι Έλληνες εκλογείς “εγκατέλειψαν την οικονομική ένωση, και επομένως έμμεσα τη νομισματική ένωση” όταν εξέλεξαν πρωθυπουργό της χώρας τον ηγέτη της ριζοσπαστικής αριστεράς Αλέξη Τσίπρα και “επιβεβαίωσαν αυτή την επιλογή με το δημοψήφισμα” της Κυριακής, έκρινε ο Ντ’ Εστέν στη συνέντευξή του που δημοσιεύεται σήμερα στον ιστότοπο του γαλλικού περιοδικού L’Express.
Ο Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εστέν, ο οποίος είχε ήδη ταχθεί τον περασμένο Φεβρουάριο υπέρ μιας “friendly exit” (“εξόδου με φιλικούς όρους”) της Ελλάδας από την ευρωζώνη, πρότεινε τη χρησιμοποίηση δύο άρθρων, των 108 και 109, της συνθήκης του Μάαστριχτ, τα οποία τυπικά βέβαια αφορούν τις χώρες οι οποίες “θέλουν να εισέλθουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά όχι να συμμετέχουν στο νομισματικό σύστημα” αυτής.
“Είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν αυτά τα άρθρα” προκειμένου η Ελλάδα να βγει από την ευρωζώνη.
Ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας (1974-1981) πρόσθεσε ότι “δεν μετανιώνει καθόλου” το ότι η Ελλάδα “μπήκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση” την 1η Ιανουαρίου 1981, όταν της χώρας “ηγείτο ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (…) ένας άνδρας με μεγάλες ικανότητες και μεγάλο σθένος”.
Όμως ο ίδιος υποστηρίζει ότι η είσοδος της Ελλάδας στην ευρωζώνη το 2001 ήταν ένα “σφάλμα”, καθώς οι ηγέτες της χώρας “δεν επιθυμούσαν, ούτε εισηγούνταν να ακολουθηθεί η πολιτική της ευρωζώνης: δημοσιονομικό έλλειμμα 3%, δημόσιο χρέος 60%”.
Τη θέση του Ντ’ Εστέν εμφανίστηκε να υποστηρίζει και ο Αλέν Ζιπέ, ένας από τους βασικούς ηγέτες της γαλλικής δεξιάς και υποψήφιος για το χρίσμα του κόμματος Οι Ρεπουμπλικάνοι ώστε να διεκδικήσει την προεδρία το 2016.
Για τον Ζιπέ, η ΕΕ θα έπρεπε να βοηθήσει την Ελλάδα να βγει “χωρίς δράματα” από την ευρωζώνη εάν αυτό θέλουν πράγματι οι Έλληνες εκλογείς, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να παραμείνει “αλλά όχι χωρίς κάποιο τίμημα”.