Λέγεται ότι όταν κάποτε είδαν τον Μιχαήλ Άγγελο να μεταφέρει με άμαξα ένα άμορφο και άχαρο κομμάτι πέτρας και τον ρώτησαν τι το θέλει, τους απάντησε: “Δεν είναι πέτρα. Είναι ένας φυλακισμένος άγγελος και πρόκειται να τον ελευθερώσω! Έτσι και μερικοί χαρισματικοί εκπαιδευτικοί, καταφέρνουν να διακρίνουν αγγέλους μέσα στο άχαρο εκπαιδευτικό μας σύστημα και αγωνίζονται με ανιδιοτέλεια, σεμνότητα και ενθουσιασμό να τους ελευθερώσουν! Έχουμε την τύχη μία από αυτούς να υπηρετεί στην πόλη μας. Είναι η φιλόλογος κ. Στέλλα Κοντοπίδη που δημιούργησε τη Θεατρική Ομάδα του 2ου ΓΕΛ Ν. Φιλαδέλφειας. Είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε μία από τις πρόβες που η ομάδα κάνει ανελλιπώς κάθε Σάββατο από την αρχή της σχολικής χρονιάς,να τη συγχαρούμε και να κουβεντιάσουμε με την κυρία Κοντοπίδη.
– Κυρία Κοντοπίδη, πώς δημιουργήθηκε η Θεατρική Ομάδα του 2ου ΓΕΛ;
Η Θεατρική Ομάδα μας ξεκίνησε το ταξίδι της την περασμένη χρονιά, αρχικά μέσα από τις σχολικές γιορτές. Πέρυσι παρουσιάσαμε δύο έργα. Το πρώτο, με τίτλο “Εδώ Πολυτεχνείο”, γράφτηκε από μαθήτριες της ομάδας και αποτελεί ένα διάλογο της σημερινής νέας γενιάς με τη γενιά του Πολυτεχνείου. Το δεύτερο, “Η Ελλάδα του Καραγκιοζομπερντέ”, ήταν μια επιλογή θεατρικών σκετς από τα “Καραγκιόζικα” του Βασ. Ρώτα και το παρουσιάσαμε στη σχολική γιορτή της 25ης Μαρτίου και τον Ιούνιο στο ΠΠΙΕΔ.
– Τι ετοιμάζετε τη φετινή σχολική χρονιά; Φέτος αποφασίσαμε να δουλέψουμε με ένα έργο από την αρχή της χρονιάς και ανεξάρτητα από τις σχολικές γιορτές. Πρόκειται για το “Ρωμαίος και Ιουλιέττα” του Μποστ, που είναι μια παρωδία του γνωστού έργου του Σαίξπηρ. Το έργο εγκρίθηκε ως πολιτιστικό πρόγραμμα του σχολείου από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα το παρουσιάσουμε στο ΠΠΙΕΔ στις 30 Ιουνίου.
Οι πρόβες μας έχουν ξεκινήσει συστηματικά από τον Οκτώβριο.
– Γιατί επιλέξατε μία κωμωδία;
Ζούμε πολύ δύσκολες στιγμές ως λαός. Τόσο τα παιδιά μας όσο κι εμείς είμαστε ιδιαίτερα φορτισμένοι εξαιτίας αυτής της σκληρής πραγματικότητας. Έχουμε μεγάλη ανάγκη λοιπόν και να εκφραστούμε αλλά και να αποφορτιστούμε και να χαμογελάσουμε! Ιδιαίτερα τα παιδιά, που καλούνται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία όπως η σημερινή να ανταποκριθούν στην πολύ απαιτητική καθημερινότητα του Λυκείου και να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους σε ένα αβέβαιο και επισφαλές κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον. Για να αντεπεξέλθουν έχουν ανάγκη από νηφαλιότητα και ξεκάθαρη σκέψη και το θέατρο και ιδιαίτερα η κωμωδία συμβάλλει πολύ σε αυτό. Είναι ένας υγιής και ευχάριστος τρόπος έκφρασης και ψυχικής αποφόρτισης σε μια ηλικία που το παιχνίδι των ρόλων είναι έτσι κι αλλιώς στενά συνδεδεμένο με την αναζήτηση ταυτότητας, που χαρακτηρίζει την εφηβεία. Εξάλλου το σχολείο σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι ανάγκη να είναι χώρος έκφρασης και δημιουργίας των μαθητών.
– Γιατί επιλέξατε ένα έργο του Μποστ;
Ο Μποστ έχει χαρακτηριστικά που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγω-γικούς στόχους: O λόγος του είναι έμμετρος και ομοιοκατάληκτος και γι’ αυτό βοηθάει τους μαθητές να εξοικειωθούν με κάποια χαρακτηριστικά της ελληνικής παραδοσιακής ποίησης. Και την ίδια στιγμή αποδομεί και διαλύει αυτά τα χαρακτηριστικά, αμφισβητώντας τα ανοιχτά, όπως άλλωστε και οι μαθητές… Επιπλέον ο Μποστ καταπιάνεται με ένα κλασικό έργο και διακωμωδεί την τραγικότητά του, την αμφισβητεί κι αυτήν. Αυτό το έχουμε ανάγκη σήμερα! Να διακωμωδήσουμε την τραγικότητα που μας περιβάλλει! Από την άλλη παίρνει στα χέρια του το έργο του Άγγλου δραματουργού και το κάνει ελληνικό, αποτυπώνοντας μέσω αυτού τα κακώς κείμενα της ελληνικής πραγματικότητας και νοοτροπίας, τα οποία καυτηριάζει με τον μοναδικό του τρόπο, ανορθόγραφα. Προάγει έτσι την κριτική σκέψη των παιδιών αλλά και τα μαθαίνει κάτι μοναδικό: ότι οι μεγάλες αλήθειες μπορούν να ειπωθούν και… ανορθόγραφα!
– Ποιοι μαθητές συμμετέχουν;
Φέτος είναι μέλη κάποιοι μαθητές της Γ’ Λυκείου που ξεκίνησαν πέρυσι και θέλησαν να παραμείνουν στην ομάδα παρά την πίεση των πανελληνίων εξετάσεων. Τα υπόλοιπα παιδιά είναι από την Α’ Λυκείου, όπου διδάσκεται και θεατρολογία ως μάθημα επιλογής. Σημειώνουμε όμως ότι η πλειοψηφία των παιδιών αυτών έχει θεατρική εμπειρία, καθώς συμμετείχε στη Θεατρική Ομάδα του 2ου Γυμνασίου Ν.Φιλαδέλφειας. Επίσης πολλά από αυτά πήραν μέρος σε θεατρικές παραστάσεις από το Δημοτικό ως μαθητές της Πέλλης Βουτζουλίδου-Κούλη. Συνεχίζουμε άλλωστε οι περισσότεροι να είμαστε μέλη της Νεανικής Θεατρικής Σκηνής Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας που έχει δημιουργήσει. Η Ομάδα μας έχει 20 μαθητές και μαθήτριες.
– Εκτός από εσάς, και τους νεαρούς ηθοποιούς, ποιοι είναι οι άλλοι συντελεστές;
Στη σκηνοθεσία και την εμψύχωση της Ομάδας έχουμε τη χαρά να μας προσφέρει την πολύτιμη βοήθειά της και η κ. Ανθή Βαφειαδάκη.Το έργο θα επενδυθεί με παραδοσιακή, λαϊκή και ρεμπέτικη μουσική που θα αποδώσουν ζωντανά μαθητές της Ομάδας. Τα σκηνικά ετοιμάζονται από τους μαθητές ενώ τα κοστούμια σχεδιάζει η εμπνευσμένη κ. Πέλλη Βουτζουλίδου-Κούλη, η ψυχή της Νεανικής Θεατρικής Σκηνής Φ.Χ. και θα τα ράψει η κ. Λεώδη, μητέρα μαθήτριας της ομάδας.
– Eχει η Ομάδα σας κάποια υποστήριξη από το Δήμο ή άλλους φορείς;
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η βοήθεια του Δήμου Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας στην προσπάθειά μας υπήρξε σημαντική, αφού για πρώτη φορά φέτος ενέκρινε ένα κονδύλι για τα πολιτιστικά προγράμματα των σχολείων, που, αν και όχι μεγάλο, μας διευκολύνει πολύ στους δύσκολους καιρούς μας. Ιδιαίτερες ευχαριστίες εκφράζουμε ακόμη στον κ. Γ. Ανεμογιάννη και στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για τη βοήθειά τους.
– Κυρία Κοντοπίδη, σας ευχαριστούμε θερμά ! Και πιο πολύ σας ευχαριστούμε για το χρόνο που αφιερώνετε γενναιόδωρα στα παιδιά μας.Και για τον χώρο ψυχής που τους παραχωρείτε, σε εποχές βαθιάς στενο-χωρίας,τον ανεκτίμητο !
Όσο για το άγχος ,που εσείς και τα παιδιά μάς εξομολογηθήκατε ότι έχετε για την επιτυχία της παράστασης, είναι φυσικό αλλά μάλλον περιττό.Έχετε ήδη επιτύχει πολύ περισσότερα! Μέσα από τέτοιες προσπάθειες καλλιεργείται ουσιαστικά η συλλογικότητα, αναπτύσσεται η φαντασία και η δημιουργικότητα,σφυρηλατείται πνεύμα και ψυχή, κρατιέται η αισιοδοξία ζωντανή!
Δημ.Γ.Νικολοπούλου