«Με τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις μας μπορεί να μην μπορούμε να αλλάξουμε όλον τον κόσμο, μπορούμε, όμως, να αλλάξουμε τον ίδιο τον κόσμο του παιδιού.
Σε αυτήν τη φράση, ο έφηβος βουλευτής Ν. Αττικής, Αναστάσιος Δούκας, συμπεριέλαβε τις αγωνίες, τους προβληματισμούς αλλά, κυρίως, τα πιστεύω και τα θέλω των νέων παιδιών, για τον κόσμο που ονειρεύονται και παλεύουν να έχουν.
«Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα δικαιώματα του Παιδιού» ήταν το θέμα της ΚΑ’ Συνόδου της Βουλής των Εφήβων Βουλευτών, η οποία ολοκλήρωσε τις τριήμερες εργασίες της στην Ολομέλεια.
Στη συνεδρίαση ήταν παρόντες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, η πρόεδρος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Φώφη Γεννηματά, ο επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης και ο προέδρος της Ένωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης.
Η πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας και οι προοπτικές βελτίωσης, η ανεργία, η μετανάστευση των νέων, το εκπαιδευτικό και εξεταστικό σύστημα, το προσφυγικό και μεταναστευτικό πρόβλημα, οι κοινωνικές ανισότητες, η ανάγκη ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ικανότητες, η δωρεάν πρόσβαση όλων των παιδιών στην υγεία και την παιδεία, ήταν, μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο των θεμάτων που ανέπτυξαν οι 300 «έφηβοι βουλευτές», καταθέτοντας, ταυτόχρονα, τις δικές τους προτάσεις, οι οποίες έγιναν δεκτές στο σύνολο τους, κατά πλειοψηφία.
«Πολλές από τις προτάσεις σας θα συμπεριληφθούν στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού που καταρτίζει η Ειδική Επιτροπή», υποσχέθηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκευόπουλος, ο οποίος παρέλαβε το ψηφισθέν κείμενό τους, στους 300 «έφηβους βουλευτές», που συμμετείχαν σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής.
Το παρατεταμένο χειροκρότημα των συναδέλφων της δέχθηκε η Μαρία Πλιούρα, «βουλευτής Επικρατείας» και μαθήτρια με ειδικές ικανότητες, όταν μίλησε για την ανάγκη ίσων δικαιώματα των παιδιών με κινητικά και άλλα προβλήματα στην εκπαίδευση, και επέκρινε την πολιτεία για την αδιαφορία της, κάνοντας λόγο για ανύπαρκτη πολιτική σε ό,τι αφορά την ισότιμη πρόσβασή τους.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Παιδείας, όσοι φοιτούν στο τελευταίο έτος μάθησης θα δουλεύουν, θα πληρώνονται, θα έχουν ασφάλεια και αυτό το μέτρο θα επεκταθεί και στο Επαγγελματικό Λύκειο.
Την αντίθεσή του στην αλλαγή του ωρολογιακού προγράμματος, που προβλέπει και μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, εξέφρασε ο βουλευτής Δωδεκανήσου, Γεώργιος Μπακάλης.
«Βασική άποψή μας είναι ότι χρειάζονται λιγότερες εξετάσεις στο γυμνάσιο και περισσότερο ωφέλιμο διδακτικό χρόνο… Δεν είναι λογικό να διδάσκονται περισσότερα Αρχαία Ελληνικά αντί να δώσουμε έμφαση στα Νέα Ελληνικά, στη λογοτεχνία», επισήμανε ο κ. Φίλης.
«Όπως ένα δέντρο, ένα φυτό, δεν μπορεί να επιβιώνει χωρίς τις ρίζες του, έτσι δεν μπορεί να επιβιώνει η νέα ελληνική γλώσσα χωρίς τα Αρχαία», αντέτεινε ο έφηβος βουλευτής.
«Δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται το θέμα των Αρχαίων ιδεολογικά», σημείωσε ο κ. Φίλης.
Ο υπουργός Παιδείας απάντησε και στην κριτική που δέχθηκε από τον έφηβο βουλευτή Αρκαδίας, Φώτη Μουρούτσο, για την αμφισβήτηση της ανάγκης, όπως είπε, τόσο της πρωινής προσευχής στα σχολεία, όσο και της διδασκαλίας των θρησκευτικών, αλλά και των παρελάσεων.
Ο έφηβος βουλευτής υποστήριξε ότι «με τις πολιτικές αμφισβήτησης της εθνικής μας ταυτότητας και συνείδησης, υπάρχει κίνδυνος να διχαστεί η μαθητική κοινότητα».
«Δεν θα πάμε μπροστά αν δεν αναγνωρίζουμε και την αντίθετη άποψη. Είναι παράλογο ένα σχολείο που είναι κοσμικό, να μετατρέπεται σε θρησκευτικό. Θέλουμε ένα “ουδετερόθρησκο” σχολείο και όχι ένα κατηχητικό σχολείο. Να μην παρεμβαίνει η επικρατούσα θρησκεία που είναι η χριστιανική. Ένα σχολείο που θα δίνει πληροφορίες για όλες τις θρησκείες. Όταν δίπλα σας κάθεται ένας μαθητής με γονείς μουσουλμάνους δεν θα θέλατε να μάθετε τι πιστεύει», απάντησε ο κ. Φίλης, ενώ αναφερόμενος στις μαθηματικές παρελάσεις, επισήμανε:
«Δεν είναι λιγότερο Έλληνες τα παιδιά που παρελαύνουν με το ζόρι ή που για αυτά είναι ρουτίνα η προσευχή. Τα εξωτερικά στοιχεία δεν καθορίζουν τον εσωτερικό κόσμο μας. Οι παρελάσεις καθιερώθηκαν από το 1937 επί δικτατορίας του Μεταξά. Αυτές δεν αποτελούσαν στοιχεία εθνικής ταυτότητας του παιδιού, αλλά στοιχείο φρονηματισμού. Οι εθνικοί επέτειοι έχει σημασία να διδάσκονται με γιορτές και όχι με βηματισμό στρατιωτικών αγημάτων». «Η βάση της εθνικής μας ταυτότητας είναι η δημοκρατία», κατέληξε ο κ. Φίλης.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, χαρακτήρισε πολύ σημαντικές και ελπιδοφόρες τις απόψεις και τις προτάσεις που κατέθεσαν οι «μικροί πολιτικοί», δείχνοντας όπως σημείωσε, «τον δρόμο που πρέπει να ακολουθούν οι «μεγάλοι πολιτικοί».