Από τον πρόεδρο της Ένωσης Γονέων Νέας Φιλαδέλφειας-Νέας Χαλκηδόνας κύριο Αλέξανδρο Γούλα, λάβαμε το παρακάτω σχόλιο:
Εξαιρετικά επιτυχημένη ήταν η εκδήλωση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής-ΚΑΝΕΠ που είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω την Δευτέρα 25 Απριλίου στο Μουσείο της Ακρόπολης . Επιπλέον απέκτησε μια ισχυρή συμβολική σημασία. Η παρουσίαση λεπτομερών στοιχείων του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος πριν και μετά την κρίση και οι τοποθετήσεις επί της παρουσίασης από πλήθος ομιλητών που εκπροσωπούσαν πολιτικά κόμματα, τη διοίκηση της εκπαίδευσης, τα Πανεπιστήμια και συλλογικούς φορείς σηματοδότησε την άτυπη έναρξη ενός νέου εθνικού διαλόγου για την Παιδεία που καθίσταται πλέον αναγκαίο να ξεκινήσει άμεσα. Διότι, όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα της έρευνας αλλά και όπως συμφώνησαν -παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις- όλοι όσοι πήραν το λόγο στην εκδήλωση, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν πάσχει μόνο από τις συνέπειες της κρίσης, αλλά οι παθογένειές του οφείλονται κατά κύριο λόγο στη διαχρονική έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού.
Την εκδήλωση άνοιξε με τοποθέτησή του ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Μ. Κουρουτός. Μετά την τοποθέτηση αυτή, ο ερευνητής Ν. Παΐζης, παρουσίασε επιλεγμένα τμήματα της Ετήσιας Έκθεσης με σκοπό να καταδείξει σημαντικές παθογένειες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, όπως το δημογραφικό πρόβλημα της εκπαίδευσης (μείωση μαθητικού πληθυσμού, γήρανση εκπαιδευτικού δυναμικού), τις οξείες γεωγραφικές ανισότητες, την υποχρηματοδότηση και την έλλειψη υποδομών, την εγκατάλειψη της επαγγελματικής εκπαίδευσης κτλ. Στη συνέχεια έλαβαν το λόγο η Βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ και Υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας του κόμματος Ν. Κεραμέως, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου, ο Διευθυντής του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Χ. Γούλας, ο πρώην Υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης και ο Πρόεδρος του ΕΣΥΠ Σπ. Γεωργάτος. Ακολούθησαν ερωτήσεις -παρεμβάσεις των παριστάμενων υπό το συντονισμό της δημοσιογράφου της ΕΡΤ Μάχης Νικολάρα και η εκδήλωση έκλεισε με τη δευτερολογία του Υπουργού Παιδείας.
Προσωπικά θα σταθώ περισσότερο στο μύθο της δωρεάν δημόσιας παιδείας αφού οι γονείς δαπάνησαν μόνο για το 2014 3,8 δισ. ευρώ για τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους. Το 40% των χρημάτων αυτών , περίπου 1,4 δισ. ευρώ, αφορούσαν δαπάνες για δίδακτρα φροντιστηρίων, ιδιαίτερα μαθήματα και ξένες γλώσσες, δραστηριότητες δηλαδή που θα έπρεπε να καλύπτονται από το δημόσιο σχολείο.
Παράλληλα δόθηκαν 973 εκατ. ευρώ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία, 834 εκατ. ευρώ για τις σπουδές φοιτητών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, 253 εκατ. ευρώ σε σχολικά βιβλία-βοηθήματα, 186 εκατ. ευρώ σε μαθήματα πληροφορικής, τέχνης κλπ και 66 εκατ. ευρώ σε μπέιμπι σίτινγκ προκειμένου οι γονείς να εργάζονται για να πληρώνουν…
Την ίδια ώρα η δημόσια δαπάνη για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανήλθε σε 1,5 δισ. ευρώ και για τη δευτεροβάθμια 1,588 δισ. ευρώ.
Συνολικά οι δημόσιες και ιδιωτικές δαπάνες για εκπαίδευση το 2014 ανήλθαν στα 9,387 δισ. ευρώ με το 60% να αφορά τα χρήματα που δαπάνησε το δημόσιο και το 40% χρήματα που δαπάνησαν ιδιώτες!
Σημαντικές επίσης επισημάνσεις όπως:
Γήρανση του διδακτικού προσωπικού , γεγονός πολύ σημαντικό για την ελληνική εκπαίδευση, με τη μέση ηλικία των εκπαιδευτικών να είναι 41,4 χρονών στο Νηπιαγωγείο, 42,2 χρονών στο Δημοτικό, 45,7 χρονών στο Επαγγελματικό Λύκειο, 46,3 χρονών στο Γυμνάσιο και 47,5 χρονών στο Γενικό Λύκειο.
Η επάρκεια των υποδομών (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, βιβλιοθήκη, γυμναστήρια) στον δημόσιο τομέα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κρίνεται οριακά επαρκής αλλά δεν καταγράφονται παρά ελάχιστες σχετικές δαπάνες για ανακαίνιση των υποδομών και ανανέωση του εξοπλισμού, στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
To διδακτικό προσωπικό της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μειώθηκε από το 2008 έως το 2014 κατά 32.717 άτομα.
Μείωση της δημόσιας δαπάνης για εκπαίδευση κατά -54,7% ή κατά 4,5 δισ. € έναντι του 2008
Μείωση της ιδιωτικής δαπάνης για εκπαίδευση κατά -31,8% ή κατά 1,7 δισ. € έναντι του 2009.
Διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους πριν από τη λήξη της χρονιάς συνολικά 37.610 μαθητές.
Τέλος στη μελέτη μεταξύ άλλων υπάρχει και μια σημαντική επισήμανση η οποία αναφέρεται στον ρόλο της εκάστοτε «πολιτικής εξουσίας», η οποία στραγγαλίζει κάθε προσπάθεια του ανθρώπινου δυναμικού για καινοτομία και αλλαγή. Χαρακτηριστικά τονίζεται: <<H διοίκηση του συστήματος της εκπαίδευσης, με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας, αποδεικνύεται χωρίς συνέχεια και συνέπεια, ασταθής και χωρίς πρωτοβουλία, που διαιωνίζει ένα πεπαλαιωμένο πυραμιδωτό σχήμα άσκησης-διαχείρισης της εξουσίας της>>.
Για την πρόσβαση όλων στο κείμενο της Ετήσιας Έκθεσης 2016 το ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ έχει αναρτήσει και σε μορφή PDF τόσο το πλήρες κείμενο της έκθεσης (ως βιβλίο), την αντίστοιχη προβολή PowerPoint, καθώς και τη σύνοψη των συμπερασμάτων, με ελεύθερη πρόσβαση και δυνατότητα αποθήκευσης των αρχείων.