To 3o Eσπερινό ΕΠΑ.Λ. Νέας Φιλαδέλφειας σας προσκαλεί στην κωμωδία των Ν. Τσιφόρου και Π. Βασιλειάδη “Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΝΝΟ”
Ημερομηνία: Κυριακή 7 Μαΐου 2017
Ώρα 7:00 μ.μ.
Τόπος: Λαχανά 7 και Θεσσαλονίκης, Νέα Φιλαδέλφεια
(Είσοδος από Θεσσαλονίκης-παράδρομος Εθνικής οδού)
Στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου
Είσοδος Ελεύθερη
Η υψηλή τέχνη του υπαινιγμού στην κωμωδία. Ο υπαινιγμός είναι ένα από τα υλικά της κωμωδίας. Διαχρονική η σχέση τους. Ήδη από την κλασική αρχαιότητα οι κωμωδιογράφοι χρησιμοποιούσαν τα υπονοούμενα αφειδώς. Η τέχνη του υπαινιγμού επιβίωσε στις λαϊκές παραδόσεις, στο δημοτικό τραγούδι, στο λαϊκό θέατρο. Και επιβίωσε γιατί ο υπαινιγμός είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο λόγου, ανεξαρτήτως της εκάστοτε περιρρέουσας κοινωνικής συνθήκης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα υπονοούμενα βγάζουν γέλιο. Αλλά και για το συγγραφέα είναι πρόκληση το υπονοούμενο: είναι δυσκολότερο να υπονοείς από το να εννοείς κάτι. Ο κωμωδιογράφος χρησιμοποιεί τον υπαινιγμό για να πει πράγματα που για κάποιο λόγο –πολιτικό, ηθικό ή νομικό- δεν μπορούν να ειπωθούν με τ’ όνομά τους. Σήμερα, στις φιλελεύθερες δημοκρατίες τουλάχιστον μπορούν να λεχθούν δημοσίως (σχεδόν) τα πάντα και κατά συνέπεια οι συγγραφείς δεν είναι αναγκασμένοι να καταφεύγουν σε κώδικες για να πουν αυτό που θέλουν. Αυτό σημαίνει ότι ο υπαινιγμός δεν είναι απαραίτητος πια ως κρυπτογραφικό εργαλείο και ως εκ τούτου είναι σπανιότερος. Κακώς βέβαια, γιατί βγάζει ποιοτικό γέλιο. Μερικά πράγματα, ακόμα κι αν πλέον δε σοκάρουν κανένα, όταν λέγονται φόρα παρτίδα δεν προκαλούν γέλιο αλλά αμηχανία. Με άλλα λόγια ο υπαινιγμός έχει ακόμα θέση στο χώρο του θεάματος σε αυτή την ασύδοτη, ελευθεριάζουσα και «απελευθερωμένη» φάση της ανθρωπότητας, έστω και μόνο ως ένδειξη καλού γούστου. Χρήσιμος λοιπόν ο υπαινιγμός αλλά και συγγραφικά δύσκολος. Ένα επιτυχημένο κωμικό υπονοούμενο πρέπει να συνδυάζει τα ασυνδύαστα, να είναι προσβάσιμο και να είναι φυσικά αστείο. Οι Τσιφόρος και Βασιλειάδης ήταν εξαιρετικοί στο έξυπνο «υπαινίσσεσθαι» και πληρούν τους τρείς παραπάνω όρους στην εν λόγω ηθογραφική κωμωδία.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Υπόθεση: Ο Θόδωρος είναι ένας οικογενειάρχης παλαιών αρχών ο οποίος δε μπορεί να συμφιλιωθεί με την τεχνολογική πρόοδο και τις κοινωνικές αλλαγές που σημάδεψαν τις μεταπολεμικές κοινωνίες. Μεταξύ άλλων, δεν αφήνει τη μοναχοκόρη του, τη Χριστίνα να έχει κοινωνική ζωή, να πηγαίνει σε πάρτι να γνωρίζει κόσμο. Θέλει να την παντρέψει με το Μιχάλη, υφιστάμενό του στο γραφείο. Εκείνη όμως θέλει να πάρει έναν άλλο λεβέντη που έχει γνωρίσει (και ερωτευτεί). Η μητέρα της, η Αγγελική, της κάνει πλάτες για να αλλάξουν τα μυαλά του Θόδωρου. Καθοριστικό ρόλο στην επανάσταση παίζει η Ρούλα, κόρη του γείτονα Παντελή. Τελικά, και οι δύο επίδοξοι γαμπροί αποδεικνύονται καθάρματα. Αλλά βρίσκεται ένας τρίτος , χρυσό παιδί, και όλα τελειώνουν μέσα στην καλή χαρά, ως είθισται. Για όλους εκτός από τη Ρούλα, που έχει στο μεταξύ αρραβωνιαστεί το Μιχάλη, ο οποίος αφού πρώτα τη διαφθείρει, εξαφανίζεται.
ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΜΕΡΟΣ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Ευχαριστούμε θερμά όσους συνέβαλαν στη δημιουργία αυτής της θεατρικής παράστασης και ιδιαίτερα το Δ/ντή του σχολείου κ. Κυριάκο Γιαννόπουλο. Επίσης ευχαριστούμε τον ιδιοκτήτη της καφετέριας –μπαρ «Jack’s father» (Μάρκου Μπότσαρη 22 Αιγάλεω), του ζαχαροπλαστείου «Συντριβάνι» (Ειρήνης 4 Ν. Φιλαδέλφεια) και της καφετέριας «Φάμελος –Χατζησταυράκης» (Διγενή 12 Ν. Φιλαδέλφεια) που μας διέθεσαν τα μαγαζιά τους για τα εξωτερικά γυρίσματα.