Την… κατηφόρα παίρνουν οι βάσεις 2015 για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Τα πρώτα στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα δείχνουν ότι οι επιδόσεις των υποψηφίων σε μαθήματα «κλειδιά» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι χαμηλότερες σε σύγκριση με πέρυσι σε όλο το εύρος της βαθμολογικής κλίμακας, επηρεάζοντας πτωτικά τις βάσεις εισαγωγής ακόμα και στα «ρετιρέ», όπως είναι τα Πολυτεχνεία.
Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης: Ως «τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών» χαρακτήρισε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) τα θέματα των Μαθηματικών, προετοιμάζοντας για βαθμολογικό «βατερλό». Με δεδομένο ότι τα Μαθηματικά κατεύθυνσης είναι το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας για τα τμήματα που εντάσσονται στο 2ο (π.χ. φυσικομαθηματικά) και το 4ο επιστημονικό πεδίο (πολυτεχνεία, πληροφορική), οι χειρότερες σε σύγκριση με πέρυσι επιδόσεις των υποψηφίων επηρεάζουν πτωτικά την πορεία των βάσεων εισαγωγής ακόμη και στις υψηλόβαθμες σχολές αυτών των πεδίων, όπως είναι οι πολυτεχνικές.
Προς τα κάτω πιέζονται οι βάσεις εισαγωγής και στις περιζήτητες σχολές υγείας του 3ου επιστημονικού πεδίου, καθώς στο μάθημα εξετάζονται (όχι ως πρώτης βαρύτητας) οι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης.
Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής κατεύθυνσης: Αυξημένη δυσκολία παρουσίαζαν τα θέματα στα Αρχαία Ελληνικά που αποτελούν το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης. Πολλοί υποψήφιοι τα βρήκαν «σκούρα» στο αδίδακτο κείμενο από το έργο του Θουκυδίδη «Ιστορίαι», το οποίο χαρακτηρίστηκε ως απαιτητικό από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων με δεδομένο ότι ο λόγος του Θουκυδίδη θεωρείται πυκνός και δυσνόητος. Οι επιδόσεις των υποψηφίων φαίνεται πως είναι χειρότερες σε σύγκριση με πέρυσι με αποτέλεσμα την πτώση των βάσεων στις φιλολογίες, στις νομικές και στα τμήματα κοινωνικών επιστημών του 1ου πεδίου.
«Οι χειρότερες επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτά τα μαθήματα διαμορφώνουν, ήδη, πτωτική τάση στις βάσεις εισαγωγής. Βεβαίως, το μέγεθος της πτώσης θα φανεί με την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων και τη στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων για τις επιδόσεις σε όλα τα μαθήματα», επισημαίνει ο κ. Χατζητέγας.
Άλλοι παράγοντες
Σήμερα, άλλωστε, οι υποψήφιοι εξετάζονται σε δύο μαθήματα που είναι αυξημένης βαρύτητας: τη Φυσική για τη θετική και τεχνολογική κατεύθυνση και την Ιστορία για τη θεωρητική κατεύθυνση.
Η πορεία των βάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες, όπως είναι για παράδειγμα οι επιλογές σχολών στα μηχανογραφικά δελτία. Πάντως, μεγάλες εκπλήξεις δεν αναμένονται φέτος, καθώς, λόγω της οικονομικής κρίσης, οι υποψήφιοι εκτιμάται ότι θα έχουν ως βασικό κριτήριο επιλογής οι σπουδές να βρίσκονται κοντά στον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους.
Κρίσιμο και το ένα μόριο σε Έκθεση
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η Έκθεση, δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην κατανομή των βαθμών των υποψηφίων τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η έλλειψη αντικειμενικών οδηγιών βαθμολόγησης οδηγεί κάθε χρόνο περί το 25% των γραπτών σε αναβαθμολόγηση. Ένα γραπτό πρέπει να βαθμολογηθεί από έναν τρίτο καθηγητή όταν η διαφορά μεταξύ των βαθμών των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη των 12 μονάδων με άριστα τις 100. Έτσι, με δεδομένο τον ανταγωνισμό για μία θέση στις περιζήτητες σχολές είναι κρίσιμο ακόμα και το ένα μόριο. Το ίδιο πρόβλημα παρατηρείται και στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, το ποσοστό αναβαθμολόγησης στη Λογοτεχνία ήταν 21,88% το 2011. Το υψηλότερο όλων ήταν το 24,73% στη Λογοτεχνία το 2009.
Φέτος, παρότι το θέμα της Έκθεσης σχετικά με την αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς χαρακτηρίστηκε εύκολο και επίκαιρο, η εικόνα από τα γραπτά των υποψηφίων δείχνει μείωση των άριστων βαθμολογιών και υπερσυγκέντρωση στις βαθμολογίες μεταξύ 10 και 15. Την ίδια ώρα, αντιμέτωποι με ένα απαιτητικό απόσπασμα από τον «Κρητικό» του Διονυσίου Σολωμού ήρθαν οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Βάσει των πρώτων εκτιμήσεων, θα μειωθούν τα ποσοστά των αριστούχων, ενώ κάτω από τη βάση θα βαθμολογηθεί ο ένας στους τρεις. Περί το 20% των υποψηφίων, πάντως, αναμένεται να βαθμολογηθεί μεταξύ 15 έως 17,9.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τις όποιες δυσκολίες μπορεί να παρουσίασαν τα θέματα σε μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων, εκπαιδευτικοί και φροντιστές συμφωνούν με τη θέση ότι δεν υπήρξαν ασάφειες ή «παγίδες» και για τον λόγο αυτό δεν χρειάστηκε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων να εκδώσει ιδιαίτερες διευκρινίσεις.