Έμφραγμα στην ελληνική ναυτιλία προκαλεί η οικονομική κρίση και οι κεφαλαιακοί έλεγχοι- capital controls που έχει επιβληθεί στις τραπεζικές συναλλαγές. Ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, λιμάνια και οι εργαζόμενοι σε ναυτιλιακές εταιρείες, με έδρα την Ελλάδα, δέχονται το σκληρότερο πλήγμα.
Σε δυσμενέστερη θέση βρίσκεται ο κλάδος της ακτοπλοΐας αφού είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ελληνική οικονομία.
«Εμφανίζεται λοιπόν μείωση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές μεταφορές τόσο στους επιβάτες όσο και σε μεταφορές εμπορευμάτων. Η άμεση μείωση της ζήτησης συνοδεύεται από την αδυναμία των ελληνικών τραπεζών να προβούν σε οποιαδήποτε συναλλαγή με αποτέλεσμα ακόμα και τα καύσιμα των πλοίων να μην μπορούν να πληρωθούν αν υπάρχουν χρήματα αλλά ούτε οι εγγυήσεις που υπάρχουν στις Ελληνικές τράπεζες να μπορούν να χρησιμοποιηθούν» επισημαίνει επισημαίνει στο ο Δημήτρης Δημητριάδης διευθυντής Επενδυτικής Στρατηγικής της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων κυρίως σε θέματα ναυτιλίας, XRTC:
«Το γεγονός ότι τις μέρες αυτές το δολάριο ενισχύεται σε σχέση με το ευρώ, δεν έχει σοβαρή επίπτωση από την στιγμή που το πετρέλαιο βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Η άνοδος του δολαρίου είναι πολύ θετική για τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες σε σχέση με το προσωπικό τους και γενικά τις πληρωμές τους σε ευρώ. Υπό το πρίσμα του τεράστιου πλήγματος στον τουρισμό, η ελληνική ακτοπλοΐα θα βρεθεί σε όρια χρεωκοπίας αν αυτό συνεχισθεί ακόμα και για μικρό χρονικό διάστημα από την στιγμή που διανύουμε την πιο σημαντική περίοδο εσόδων των εταιρειών».
Ποντοπόρος ναυτιλία
Όσο αφορά την ποντοπόρο ναυτιλία ο Δημήτρης Δημητριάδης τονίζει:
«Το πρώτο που γίνεται εύκολα αντιληπτό είναι ότι το προσωπικό όλων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων επηρεάζεται από τα επιβεβλημένα capital controls. Επίσης οι ναυτιλιακές εταιρείες που τηρούν λογαριασμούς σε ελληνικές τράπεζες και αφορούν σε οποιαδήποτε είδους πληρωμές εξόδων των πλοίων τους αυτές δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν εν ισχύ των capital controls» και προσθέτει:
«Είναι γεγονός ότι σχεδόν όλες οι ναυτιλιακές τηρούν λογαριασμούς σε ξένες τράπεζες προκειμένου να μπορούν να ανταπεξέρχονται στις πληρωμές των πλοίων τους που δραστηριοποιούνται ανά την υφήλιο. Όμως τα έξοδα που αφορούν στα γραφεία τους στην Ελλάδα, αυτά δεν δύναται να καλυφθούν από τους λογαριασμούς που τηρούν σε Ελληνικές τράπεζες. Επιπροσθέτως, εγγυήσεις που τους έχουν παράσχει ελληνικές τράπεζες, καθίστανται ανεπαρκείς και σε αμφισβήτηση».
Λιμάνια
Ένας άλλος κλάδος της ναυτιλίας που δείχνει σημάδια επηρεασμού εξαιτίας της αστάθειας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος είναι αυτός των λιμένων.
«Δεδομένου του ότι όλοι οι οργανισμοί ασφάλισης εξαγωγών ξένων χωρών θέτουν εκτός κάλυψης τις ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες, αυτές πρέπει να προεξοφλούν τοις μετρητοίς τις παραγγελίες τους κάτι που αυτό δεν μπορεί να συμβεί με κλειστές τις τράπεζες. Έτσι παρατηρείται αισθητή μείωση του τοπικού φορτίου το οποίο ισοδυναμεί με τεράστιο πλήγμα για τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, των οποίου η λειτουργία στηρίζεται σε εισαγόμενες πρώτες ύλες» τονίζει ο Δημήτρης Δημητριάδης: «Αυτό που συμβαίνει με τις ελληνικές εισαγωγές θα μπορούσε να αποτελεί το προοίμιο του τι θα επακολουθήσει εάν η οικονομία οδηγηθεί σε νέο νόμισμα μιας και, ως επί το πλείστον, στηρίζεται στις εισαγωγές. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2014 η αξία των συνολικών εξαγωγών, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, διαμορφώθηκε σε 46,7δισ. ευρώ, ενώ το συνολικό ετήσιο κόστος των εισαγωγών κρέατος υπολογίζεται ότι ξεπερνάει το 1δισ.ευρώ. Τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι μηχανές, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, οι ελκυστήρες και τα ποδήλατα ανήκουν στους “πρωταγωνιστές” των εξαγωγών αντιπροσωπεύοντας αξία της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ. Προφανώς αυτό ισοδυναμεί με αισθητή μείωση εσόδων σε λιμενικά τέλη και τέλη φορτο-εκφόρτωσης στους λιμένες».
Φυγή στο εξωτερικό
Η δραματική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην ελληνική οικονομία οδηγεί θα έχει ως αποτέλεσμα πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, με έδρα την Ελλάδα, να μετεγκατασταθούν στο εξωτερικό αφήνοντας χιλιάδες εργαζόμενους άνεργους οι οποίοι θα είναι πολύ δύσκολο να απορροφηθούν.
«Αν συνεχιστούν οι σοβαρές πιέσεις που υφίσταται και ο κλάδος της ναυτιλίας θα οδηγήσουν όχι μόνο σε φυγή και επαναδραστηριοποίηση σε άλλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα, αλλά σε περαιτέρω αύξηση της ανεργίας δεδομένου του ότι το μέρος των Ελληνικού προσωπικού θα είναι δύσκολο να απορροφηθεί» επισημαίνει το διευθυντικό στέλεχος της XRTC.